Rober Willemsen genomineerd voor ‘Creatiefste ondernemer in Coronatijd’

Geplaatst op Tuesday, December 29nieuws

Rober Willemsen, o.a. van Brasserie en Wijnbar Muller & Co. in Berkel en Rodenrijs, is één van de drie genomineerden voor de ‘Meest creatieve ondernemer in coronatijd’. We gingen met hem in gesprek om meer over hem te weten te komen.

Horecaman in hart en nieren
Eerst even persoonlijk, want wie is Rober? Rober Willemsen is 49 jaar, heeft een partner en vier kinderen in de leeftijd van 12 tot 22. Hij is graag onder de mensen en is in zijn vrijetijd dan ook regelmatig te vinden in diverse horecagelegenheden, of als echte Feyenoordfan, in zijn geliefde Kuip. Rober is een horecaman in hart en nieren. Niet voor niets is hij eigenaar van vier horecabedrijven en een evenementenbureau. Naast Muller & Co. zijn dat Proeflokaal de Pui, Café POL Rotterdam en Melief Bender. Zijn evenementenbureau organiseert festivals als het jaarlijkse Opperdepop. Rober zet zich daarnaast landelijk in voor de horeca als voorzitter van horeca Nederland.

Muller & Co.
We focussen voor deze kennismaking op Muller& Co., het bedrijf dat Rober de nominatie opleverde. Deze brasserie en wijnbar opende haar deuren in april 2015. Bij Muller kun je lunchen, borrelen of dineren. Het is tevens een plek voor feesten en partijen. Verjaardagsfeesten, netwerkborrels, kerstlunches. Alles is mogelijk. Op Koningsdag en Oud & Nieuw organiseert Muller zelf de borrels. Rober: “Na een vliegende start is Muller & Co. veel veelzijdiger geworden dan oorspronkelijk gedacht. Wij zijn er altijd voor de gasten. Zo kan men bijvoorbeeld altijd een half uur voordat de winkels openen al bij ons terecht voor een kop koffie.”

Verbinden en samenwerken
De naam ‘& Co.’ is bewust gekozen. Rober: “& Co. kun je voor alles vervangen: Muller & Zaken doen, Muller & Kerst, Muller & Sport,  Muller & Ondernemend Lansingerland etc.” De bedrijfsfilosofie is er één van verbinden. Muller werkt daarom veel met lokale ondernemers en sportverenigingen. Met een aantal sportverenigingen hebben zij sponsorovereenkomsten. Zij ondersteunen hun businessclubs en organiseren samen de sportevenementen.

Personeel is de kern van Muller
Rober steekt veel tijd en geld in zijn personeel. “De gast komt op de eerste plek, maar de kern van Muller & Co. is ons personeel. Wij zorgen altijd dat onze medewerkers goed worden ingewerkt en dat zij trainingen volgen om zich te blijven ontwikkelen. Van trainingen over gastvrijheid en bediening, tot trainingen om hun productkennis bij te schaven. Investeren in ons personeel vinden wij belangrijk. Dit zie je terug als je bij ons te gast bent.”

Muller & Corona
Net als vele andere horecagelegenheden sloot Muller & Co. in maart haar deuren. Rober besloot in eerste instantie om geen Take-Away op te zetten. In plaats daarvan heeft Muller zich de eerste periode ingezet voor de zorg. Zij bezorgden ontbijtjes of borrelpakketten bij mensen die het nodig hadden of verdienden. Rober: “Denk aan mensen in de zorg, eenzame ouderen, mensen die hun baan kwijt raakte, ondernemers die het zwaar hadden etc. Ook in de tweede lockdown hebben we dit opgepakt.” In de zomer mocht de horeca met veel beperkingen een paar maanden open. “Van ons tuingedeelte hebben wij toen een tweede exploitatie gemaakt. Mensen konden niet op vakantie, maar wel naar ons.’ De tuin werd omgetoverd in La Bodega, een tapasrestaurant in mediterrane sferen. Dit bleek een groot succes. Na de zomer werd het omgetoverd in Die Bierstube, met lange tafels, schnitzels en schnaps. Helaas moest de horeca wederom haar deuren sluiten en dus ook Die Bierstube. Dit keer werd wel Take-Away aangeboden. Ook werd vanuit de Bierstube bezorgd bij mensen thuis. “In december hebben wij altijd veel bedrijfsfeesten, dat kon nu niet. Wel hebben we met bedrijven meegedacht en zo ontstond de online netwerkborrel. Van pubquizen en sprekers tot pure informatievoorziening, we hebben alles voorbij zien komen. Wij bezorgden dan borrelpakketten bij de mensen thuis en zo werd er toch een feestje van gemaakt.”

Sinterklaas op bezoek
Half november werd Rober gebeld door Sinterklaas. Sint had een slaapplek nodig. Het restaurant werd omgetoverd in de slaapkamer van de goedheiligman. Kinderen konden via een kijkdoos de slaapkamer bekijken. Ook stond er een brievenbus voor de Sint. Tal van kinderen lieten brieven en tekeningen achter. “Iedere avond maakten we een vlog met Sinterklaas. Hij las dan de brieven voor of liet de tekeningen zien die hij gekregen had. We maakten er echt een feestje van. Zo kwamen o.a. André Hazes en burgemeester Pieter van de Stadt op bezoek bij de Sint.”

Positief blijven
Rober is trots dat zij in alle bedrijven het personeel konden behouden. Ondanks de moeilijke tijden hebben Rober en zijn medewerkers altijd contact gehouden met elkaar en met de gasten. Daarin straalden zij altijd positiviteit uit. “Tuurlijk hebben wij ook even flink gejankt met elkaar, dat hoort er bij, maar wij zijn altijd positief gebleven, en zijn dat nog steeds!” Vooral voor het personeel is het een moeilijke tijd. “Er is veel contact met het personeel om te zorgen dat zij in een ritme blijven en wij ze kunnen motiveren. We brainstormen samen over ideeën en geven trainingen over productkennis. Zo blijven we in contact.”

Saamhorigheid Lansingerland
In Lansingerland blijkt het saamhorigheidsgevoel veel meer aanwezig dan in de stad. “Wij ontvingen veel reacties van gasten en zakenrelaties toen wij Muller & Co. moesten sluiten. Toen wij weer open mochten gebeurde hetzelfde. Ook de gemeente is erg betrokken, zoals wethouder Kathy Arends die persoonlijk belt om te vragen hoe het gaat of burgemeester Pieter van der Stadt die tijd maakt om mee te doen aan ons Sinterklaas-item. Het levert geen geld op, maar wel een goed gevoel en dat is mij heel veel waard.”

Vooruitkijken
Net als vele van ons hoopt Rober dat we de pandemie achter ons kunnen laten. “Dat betekent waarschijnlijk nog een half jaar met beperkingen. Maar als we weer een beetje open kunnen, zijn we al blij. Toen we na de eerste lockdown open mochten hebben we ontzettend genoten. We kregen door de gasten het gevoel dat we echt gemist waren. Dat was vooral voor het personeel heel fijn.”

Stemmen op Rober?
Vanaf 1 januari kunnen jullie via Chainels je stem uitbrengen op Rober, of de andere twee genomineerden (Yoek en Kim Kouwenhoven van de Bergsche Plas en Jeroen van der Ploeg van J&K Catering). Degene die de meeste stemmen binnensleept mag zich de ‘Meest creatieve ondernemer in Coronatijd’ noemen en wordt door ons in het zonnetje gezet.